Начало Основна линия Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова
16359
България

Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова

В последните няколко години официалните данни за помилваните лица стават все по-оскъдни и неинформативни.Липсват анализи.

| 02 Май 2024, 07:15 ч.
Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова
Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова
Снимка © Личен

В последните няколко години официалните данни за помилваните лица стават все по-оскъдни и неинформативни. Липсват анализи. Това каза в интервю доц. д-р Ива Пушкарова от Катедра по наказателноправни науки към Юридическия факултет на Софийския университет.

Тя посочи, че отчетите на Комисията по помилването са кратки и в основната си част възпроизвеждат старите аналитични доклади.

NRD24+ | Историческият музей в Самоков се включи в Европейската нощ на музеите с откриване на нова документална изложба - „130 години от рождението не полковник Христо Николов“. Музеят ще приема посетители до 23:00 ч. тази вечер с вход свободен.  Официалното откриване на изложбата направиха дирек ...
Вижте повече

Лично аз не се ориентирам в стандартите за вземане на решенията, тъй като помилването изисква индивидуален подход, а в отчетите всичко е едно и също. Описанията на случаи на помилване са схематични и неясни, а в някои от тях изключителността нито е очевидна, нито е обоснована, каза Пушкарова.

Във времето до 2016 година хората проявяваха съпричастност и удовлетвореност при помилване на осъдени, упреците бяха по-скоро в посока, че броят им е малък. Помня случаи на силен обществен натиск за помилване на лица, на които то бе отказано въпреки това, посочи тя.

Според Пушкарова политиката в тази посока не е прозрачна и обществото не бива информирано регулярно и честно за нея, така че е нормално да се очаква повишаване на обществената подозрителност и чувство за застрашеност, а те от своя страна могат да породят претенция правото, което не се упражнява разбираемо, да не се упражнява изобщо.

Следва пълният текст на интервюто:

Според вас наясно ли е по-голямата част от хората как и кога се прилага помилването или в България донякъде има грешна представа? Една част от обществото смята, че осъдените не трябва да бъдат помилвани никога.

Нямам самочувствието да отговоря какви са представите на хората, но съм убедена, че е задължение на държавата да ги осведомява за начина, по който нейните органи упражняват поверената им власт и за резултатите, които постигат. Помилването е специализирана професионална дейност и по нея не е възможно гражданите да имат мнение, без достъп до такава информация.

В областта на помилването това бе целенасочена политика преди 2016 г. и тя доведе до информираност и спокойствие на гражданите и доверие в действията на държавния глава по упражняване на това негово право. Хората проявяваха съпричастност и удовлетвореност при помилване на осъдени, упреците бяха по-скоро в посока, че броят им е малък. Помня случаи на силен обществен натиск за помилване на лица, на които то бе отказано, въпреки това. Когато тази политика не е прозрачна и обществото не бива информирано регулярно и честно за нея, е нормално да се очаква повишаване на обществената подозрителност и чувство за застрашеност, а те от своя страна могат да породят претенция правото, което не се упражнява разбираемо, да не се упражнява изобщо.

Има ли закономерност - кой и кога да бъде помилван?

Не мога да кажа какво е положението в момента, тъй като след 2016-2018 г. официалните данни стават все по-оскъдни и неинформативни. Липсват анализи. Отчетите на Комисията по помилването са кратки и в основната си част възпроизвеждат старите аналитични доклади. Лично аз не се ориентирам в стандартите за вземане на решенията, тъй като помилването изисква индивидуален подход, а в отчетите всичко е едно и също. Описанията на случаи на помилване са схематични и неясни, а в някои от тях изключителността нито е очевидна, нито е обоснована. Съставът на Комисията не е ясен. Държавният глава не дължи мотиви при помилване и е наказателно неотговорен.

Единствената гаранция, че правото няма да се прилага произволно и извън обществен контрол е наличието на експертно-консултативен орган, който носи пълна отговорност за препоръките, които отправя. Неговите членове следва да са известни. С усилията на поредица комисии преди мандатите на сегашната президентска двойка бяха развити устойчиви стандарти на упражняване на правото, които осигуряваха неговата предсказуемост.

Тези стандарти, подробно изложени например в публичните месечни и годишни доклади и анализи на старите комисии, получиха признание като най-добра европейска практика. Сред тях са например правила за установяване на изключителност на случая, преценка на рецидивни и други публични рискове, на напредъка в поправянето на осъдения, на тежестта на репресията, на приложимост на алтернативни институти за нейното облекчаване, на въздържане от ревизия на съдебни актове и пр. Бих казала, че при тяхното спазване помилването се упражнява разбираемо за обществото, а осъдените и техните близки са наясно кога да го търсят. Във всички случаи, няма установени критерии, при удовлетворяването на които президентът да е длъжен да помилва, но когато помилва, той е длъжен да не нарушава правила и принципи на правната система и да не навлиза в изключителни правомощия на други власти.

Какъв е профилът на хората, които искат да бъдат помилвани и знае ли някой какво се случва с тях, ако молбата им бъде уважена – те превъзпитани ли са, някой контролира ги?

Този въпрос няма еднозначен отговор. Първо, зависи от вида на помилването. Има видове, при които осъденият продължава да изтърпява наказание и в този смисъл остава под наблюдението и контрола на държавата. При други видове такава необходимост няма и поради това именно човекът е помилван с целия остатък от наказанието. В някои случаи помилването се прилага нееднократно. Такъв пример е помилването на осъдени на смърт, при някои от които то трансформира смъртното наказание в доживотен затвор без замяна, после - в доживотен затвор. Тези случаи се наблюдават в продължение на десетилетия и са безспорни. Има едно общо правило – помилване не се прилага, ако осъденият продължава да представлява риск за обществото. Дори този риск да е отпаднал, то отново може да не бъде приложено, ако случаят не е изключителен, или ако има други възможности за облекчаване на наказанието. Помилването е изключително средство. То се прилага много рядко.

Профилът на молителя бе подробно анализиран в миналото в периодичните доклади на комисиите. В него преобладаваха осъдените и това също е след достойнствата на българския модел. У нас самият осъден е овластен пряко да се обърне към носителя на висшата държавна милост и лично да изложи своята гледна точка без да зависи от посредници и осъдените масово се възползват от тази възможност.

Що се отнася до самите хора, твърдото ми професионално убеждение е, че огромното разнообразие от човешки съдби прави непрофесионално и неетично за тях да се разсъждава обобщено. Те всички са хора, които въпреки своите грешки, слабости, терзания, разкаяния, загуби, наивни представи за правда, сблъсък с безвъзвратните последици на престъплението и други непредставими за законосъобразно живеещия гражданин трудности, остават свързани с обществото и с ценностите на непрестъпния начин на живот.

Тези хора, вече помилвани, представляват ли обществен риск?

Съобразно практиката, която аз познавам и която съм следвала, помилване не се допуска, ако осъденият представлява обществен риск. Това е универсалното становище на всички специалисти в материята и членовете на комисиите, които аз познавам. Този въпрос се преценява по специални професионални методики и е сред основните, които следва да получат еднозначен отговор при анализа на случая. Наличието на такъв риск е достатъчна и абсолютна пречка пред помилване, дори да са налице и аргументи в негова полза. Сред помилваните риск от рецидив на практика няма. Във всеки случай, той не е по-висок от риска за всеки неосъждан гражданин, т.е. за всички нас. Случаите на осъдени, извършили престъпление след помилването си, са изключение. 


Може ли да бъде облекчено наказанието на осъден, без да бъде помилван?

Да, това е обичайният масов случай. Правните системи са предвидили разнообразни редовни институти за облекчаване на наказанието, когато в хода на изтърпяването му то започне да става непропорционално. Такова е например условното предсрочно освобождаване от лишаване от свобода поради напредналото поправяне на осъдения; отлагането или прекъсването на изпълнението на наказанието поради заболяване или по различни други семейни, или лични причини, налагащи осъденият да се върне в обществото, за да се погрижи за свои или чужди права и интереси; съдебната замяна на доживотния затвор с 30 години лишаване от свобода отново поради напредък в поправянето; амнистията; множество институти, регулиращи тежестта на режимите за изпълнение, възнаграждаване на поправителни постижения; опрощаването на несъбираеми държавни вземания при прекомерни глоби и т.н. Българската система е особено богата на такива институти, което в сравнително европейски план я прави една от най-справедливите и гъвкави към обратите в живота на осъдения и реакцията му към наказанието.

Когато случаят е в обхвата им, тези институти се предпочитат, тъй като те са специално предназначени за конкретни категории обстоятелства и предлагат много повече възможности за постигане на най-адекватното индивидуално решение. Те се прилагат от компетентните съдебна и наказателноизпълнителна власт по прозрачни, често състезателни процедури. Прилагане на помилване вместо тях или въпреки отказа на съответната власт да ги приложи нарушава разделението на властите и върховенството на закона и уврежда конституционните правомощия на тази власт. Когато са налице условията за прилагане на такъв институт, помилване се отказва, тъй като то е средство за редуциране на репресията, само ако правната система не може да реагира по друг начин към случай, който е юридически нетърпим, т.е. дължи се държавна реакция. 


Каква е картината у нас и къде сме спрямо други европейски страни?

Не знаем каква е картината у нас. Както споменах, политиката по помилване през последните два мандата ставаше все по-непрозрачна. В миналото българският модел бе сочен за един от съвършените в световен план. Съобразно индекса на помилването, който е критерий за сравнителна оценка на зрелостта на наказателните системи и чиито идеални стойности са 1%-1,5%, България се бе стабилизирала на 1,3%.

В момента липсват данни, по които той да бъде измерен. През 2013 г. Европейският съд по правата на човека обяви българския модел за препоръчителна европейска практика. Той е описан и в научната литература. Неговите постижения в момента са изоставени в полза на някакви външно наподобяващи го практики, но той би могъл лесно да бъде възстановен при възобновяване на положителните, прозрачни и просветени практики по прилагане. Веднъж развити, те не са трудни за следване от всеки, които подхожда отговорно и смирено към упражняването на държавната власт и с уважение към правото на демократичното общество да познава поне принципната основа на вземаните решения и да участва с критично мнение в еволюцията на държавните политики.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Младежите от "Ротаракт" дариха събрани в кампания храни на храм в Добрич
Младежите от "Ротаракт" - Добрич обявиха кампанията "Купи и дари", която се състоя вчера в магазин в града, за успешна. Днес те занесоха събраните храни в храм "Света Троица".  ...
Официални делегации от Казанлък бяха на посещения в побратимени градове в Южна Корея и в Италия
Официални делегации от Казанлък бяха на посещения в побратимените градове Джунгнанг- гу в Южна Корея и Кацаго Сан Мартино в Италия, съобщиха от местната администрация. Поводите са ...
Намериха изчезналият Сашко от Перник
Александър (Сашко) от Перник, който е с аутизъм, се изгуби за кратко в района на София вчера следобед. Сигналът за изчезването му е бил подаден от баща му към спешния телефон 112 в ...
Прогноза за времето
През нощта облачността ще е предимно значителна и на места в Югозападна България ще превалява краткотраен дъжд. Над Лудогорието облачността ще се разкъса и намалее до предимно ясно ...
Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници от групата на ПП-ДБ-СС ще дадат брифинг по темата за неработещите лифтове и възможните решения
Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" ("Спаси София")  ще дадат брифинг по темата за неработещите л ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Няма да има съществено поскъпване на електрическата енергия за битовите потребители, заяви служебният министър Владимир Малинов
Съществено поскъпване в цената на електрическата енергия за битовите потребители няма да има, заяви в ефира на бТВ служебният министър на енергетиката Владимир Малинов.  „Пре ...
Близо 50 доброволци се включиха във вечерно бдение със свещи във Велико Търново, в подкрепящо засегнатите от болестта ХИВ/СПИН
Близо 50 доброволци се включиха във вечерно бдение със свещи във Велико Търново в знак на съпричастност към засегнатите от болестта ХИВ/СПИН. Бдението се проведе пред Музикално-дра ...
В Силистра изразиха съпричастността си към жертвите на СПИН
С бдение със свещи в Силистра изразиха съпричастността си към засегнатите от ХИВ/СПИН. Инициативата бе по идея на местната Регионална здравна инспекция (РЗИ) и е част от „Дни ...
Въпросът с разрешаването на една болница е нормативно регламентиран, каза служебният министър д-р Галя Кондева
Въпросът с разрешаването на една болница е нормативно регламентиран, стъпките са разписани в Закона за лечебните заведения. Това каза служебният министър на здравеопазването д-р Га ...
Свещи, подредени под формата на панделка, бяха запалени в София в знак на съпричастност към засегнатите от ХИВ/СПИН
С бдение със свещи пред столичния храм „Св. Неделя“ в София тази вечер граждани и институции изразиха съпричастност към засегнатите от болестта и към стигмата ХИВ/СПИН. ...
Тикер в 02:15 ч.
Съществено поскъпване в цената на електрическата енергия за битовите потребители ...
Начало Основна линия
16359
България

Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова

Липсват анализи.Това каза в интервю доц. д-р Ива Пушкарова от Катедра по наказателноправни науки към Юридическия факултет на Софийския университет
| 02 Май 2024, 07:15 ч.
Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова
Политиката по помилване на осъдени през последните два мандата ставашe все по-непрозрачна, каза доц. д-р Ива Пушкарова
Снимка © Личен

В последните няколко години официалните данни за помилваните лица стават все по-оскъдни и неинформативни. Липсват анализи. Това каза в интервю доц. д-р Ива Пушкарова от Катедра по наказателноправни науки към Юридическия факултет на Софийския университет.

Тя посочи, че отчетите на Комисията по помилването са кратки и в основната си част възпроизвеждат старите аналитични доклади.

Лично аз не се ориентирам в стандартите за вземане на решенията, тъй като помилването изисква индивидуален подход, а в отчетите всичко е едно и също. Описанията на случаи на помилване са схематични и неясни, а в някои от тях изключителността нито е очевидна, нито е обоснована, каза Пушкарова.

Във времето до 2016 година хората проявяваха съпричастност и удовлетвореност при помилване на осъдени, упреците бяха по-скоро в посока, че броят им е малък. Помня случаи на силен обществен натиск за помилване на лица, на които то бе отказано въпреки това, посочи тя.

Повече от NRD24+

Според Пушкарова политиката в тази посока не е прозрачна и обществото не бива информирано регулярно и честно за нея, така че е нормално да се очаква повишаване на обществената подозрителност и чувство за застрашеност, а те от своя страна могат да породят претенция правото, което не се упражнява разбираемо, да не се упражнява изобщо.

Следва пълният текст на интервюто:

Според вас наясно ли е по-голямата част от хората как и кога се прилага помилването или в България донякъде има грешна представа? Една част от обществото смята, че осъдените не трябва да бъдат помилвани никога.

Нямам самочувствието да отговоря какви са представите на хората, но съм убедена, че е задължение на държавата да ги осведомява за начина, по който нейните органи упражняват поверената им власт и за резултатите, които постигат. Помилването е специализирана професионална дейност и по нея не е възможно гражданите да имат мнение, без достъп до такава информация.

В областта на помилването това бе целенасочена политика преди 2016 г. и тя доведе до информираност и спокойствие на гражданите и доверие в действията на държавния глава по упражняване на това негово право. Хората проявяваха съпричастност и удовлетвореност при помилване на осъдени, упреците бяха по-скоро в посока, че броят им е малък. Помня случаи на силен обществен натиск за помилване на лица, на които то бе отказано, въпреки това. Когато тази политика не е прозрачна и обществото не бива информирано регулярно и честно за нея, е нормално да се очаква повишаване на обществената подозрителност и чувство за застрашеност, а те от своя страна могат да породят претенция правото, което не се упражнява разбираемо, да не се упражнява изобщо.

Има ли закономерност - кой и кога да бъде помилван?

Не мога да кажа какво е положението в момента, тъй като след 2016-2018 г. официалните данни стават все по-оскъдни и неинформативни. Липсват анализи. Отчетите на Комисията по помилването са кратки и в основната си част възпроизвеждат старите аналитични доклади. Лично аз не се ориентирам в стандартите за вземане на решенията, тъй като помилването изисква индивидуален подход, а в отчетите всичко е едно и също. Описанията на случаи на помилване са схематични и неясни, а в някои от тях изключителността нито е очевидна, нито е обоснована. Съставът на Комисията не е ясен. Държавният глава не дължи мотиви при помилване и е наказателно неотговорен.

Единствената гаранция, че правото няма да се прилага произволно и извън обществен контрол е наличието на експертно-консултативен орган, който носи пълна отговорност за препоръките, които отправя. Неговите членове следва да са известни. С усилията на поредица комисии преди мандатите на сегашната президентска двойка бяха развити устойчиви стандарти на упражняване на правото, които осигуряваха неговата предсказуемост.

Тези стандарти, подробно изложени например в публичните месечни и годишни доклади и анализи на старите комисии, получиха признание като най-добра европейска практика. Сред тях са например правила за установяване на изключителност на случая, преценка на рецидивни и други публични рискове, на напредъка в поправянето на осъдения, на тежестта на репресията, на приложимост на алтернативни институти за нейното облекчаване, на въздържане от ревизия на съдебни актове и пр. Бих казала, че при тяхното спазване помилването се упражнява разбираемо за обществото, а осъдените и техните близки са наясно кога да го търсят. Във всички случаи, няма установени критерии, при удовлетворяването на които президентът да е длъжен да помилва, но когато помилва, той е длъжен да не нарушава правила и принципи на правната система и да не навлиза в изключителни правомощия на други власти.

Какъв е профилът на хората, които искат да бъдат помилвани и знае ли някой какво се случва с тях, ако молбата им бъде уважена – те превъзпитани ли са, някой контролира ги?

Този въпрос няма еднозначен отговор. Първо, зависи от вида на помилването. Има видове, при които осъденият продължава да изтърпява наказание и в този смисъл остава под наблюдението и контрола на държавата. При други видове такава необходимост няма и поради това именно човекът е помилван с целия остатък от наказанието. В някои случаи помилването се прилага нееднократно. Такъв пример е помилването на осъдени на смърт, при някои от които то трансформира смъртното наказание в доживотен затвор без замяна, после - в доживотен затвор. Тези случаи се наблюдават в продължение на десетилетия и са безспорни. Има едно общо правило – помилване не се прилага, ако осъденият продължава да представлява риск за обществото. Дори този риск да е отпаднал, то отново може да не бъде приложено, ако случаят не е изключителен, или ако има други възможности за облекчаване на наказанието. Помилването е изключително средство. То се прилага много рядко.

Профилът на молителя бе подробно анализиран в миналото в периодичните доклади на комисиите. В него преобладаваха осъдените и това също е след достойнствата на българския модел. У нас самият осъден е овластен пряко да се обърне към носителя на висшата държавна милост и лично да изложи своята гледна точка без да зависи от посредници и осъдените масово се възползват от тази възможност.

Що се отнася до самите хора, твърдото ми професионално убеждение е, че огромното разнообразие от човешки съдби прави непрофесионално и неетично за тях да се разсъждава обобщено. Те всички са хора, които въпреки своите грешки, слабости, терзания, разкаяния, загуби, наивни представи за правда, сблъсък с безвъзвратните последици на престъплението и други непредставими за законосъобразно живеещия гражданин трудности, остават свързани с обществото и с ценностите на непрестъпния начин на живот.

Тези хора, вече помилвани, представляват ли обществен риск?

Съобразно практиката, която аз познавам и която съм следвала, помилване не се допуска, ако осъденият представлява обществен риск. Това е универсалното становище на всички специалисти в материята и членовете на комисиите, които аз познавам. Този въпрос се преценява по специални професионални методики и е сред основните, които следва да получат еднозначен отговор при анализа на случая. Наличието на такъв риск е достатъчна и абсолютна пречка пред помилване, дори да са налице и аргументи в негова полза. Сред помилваните риск от рецидив на практика няма. Във всеки случай, той не е по-висок от риска за всеки неосъждан гражданин, т.е. за всички нас. Случаите на осъдени, извършили престъпление след помилването си, са изключение. 


Може ли да бъде облекчено наказанието на осъден, без да бъде помилван?

Да, това е обичайният масов случай. Правните системи са предвидили разнообразни редовни институти за облекчаване на наказанието, когато в хода на изтърпяването му то започне да става непропорционално. Такова е например условното предсрочно освобождаване от лишаване от свобода поради напредналото поправяне на осъдения; отлагането или прекъсването на изпълнението на наказанието поради заболяване или по различни други семейни, или лични причини, налагащи осъденият да се върне в обществото, за да се погрижи за свои или чужди права и интереси; съдебната замяна на доживотния затвор с 30 години лишаване от свобода отново поради напредък в поправянето; амнистията; множество институти, регулиращи тежестта на режимите за изпълнение, възнаграждаване на поправителни постижения; опрощаването на несъбираеми държавни вземания при прекомерни глоби и т.н. Българската система е особено богата на такива институти, което в сравнително европейски план я прави една от най-справедливите и гъвкави към обратите в живота на осъдения и реакцията му към наказанието.

Когато случаят е в обхвата им, тези институти се предпочитат, тъй като те са специално предназначени за конкретни категории обстоятелства и предлагат много повече възможности за постигане на най-адекватното индивидуално решение. Те се прилагат от компетентните съдебна и наказателноизпълнителна власт по прозрачни, често състезателни процедури. Прилагане на помилване вместо тях или въпреки отказа на съответната власт да ги приложи нарушава разделението на властите и върховенството на закона и уврежда конституционните правомощия на тази власт. Когато са налице условията за прилагане на такъв институт, помилване се отказва, тъй като то е средство за редуциране на репресията, само ако правната система не може да реагира по друг начин към случай, който е юридически нетърпим, т.е. дължи се държавна реакция. 


Каква е картината у нас и къде сме спрямо други европейски страни?

Не знаем каква е картината у нас. Както споменах, политиката по помилване през последните два мандата ставаше все по-непрозрачна. В миналото българският модел бе сочен за един от съвършените в световен план. Съобразно индекса на помилването, който е критерий за сравнителна оценка на зрелостта на наказателните системи и чиито идеални стойности са 1%-1,5%, България се бе стабилизирала на 1,3%.

В момента липсват данни, по които той да бъде измерен. През 2013 г. Европейският съд по правата на човека обяви българския модел за препоръчителна европейска практика. Той е описан и в научната литература. Неговите постижения в момента са изоставени в полза на някакви външно наподобяващи го практики, но той би могъл лесно да бъде възстановен при възобновяване на положителните, прозрачни и просветени практики по прилагане. Веднъж развити, те не са трудни за следване от всеки, които подхожда отговорно и смирено към упражняването на държавната власт и с уважение към правото на демократичното общество да познава поне принципната основа на вземаните решения и да участва с критично мнение в еволюцията на държавните политики.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Младежите от "Ротаракт" дариха събрани в кампания храни на храм в Добрич
Официални делегации от Казанлък бяха на посещения в побратимени градове в Южна Корея и в Италия
Намериха изчезналият Сашко от Перник
Прогноза за времето
Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници от групата на ПП-ДБ-СС ще дадат брифинг по темата за неработещите лифтове и възможните решения
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Контекст
Няма да има съществено поскъпване на електрическата енергия за битовите потребители, заяви служебният министър Владимир Малинов
В детайли
Близо 50 доброволци се включиха във вечерно бдение със свещи във Велико Търново, в подкрепящо засегнатите от болестта ХИВ/СПИН
Основна линия
В Силистра изразиха съпричастността си към жертвите на СПИН
Основна линия
Въпросът с разрешаването на една болница е нормативно регламентиран, каза служебният министър д-р Галя Кондева
Местен фокус
Свещи, подредени под формата на панделка, бяха запалени в София в знак на съпричастност към засегнатите от ХИВ/СПИН
Контекст
Кола удари и хвърли пешеходец в изкоп във Варна, мъжът е загинал на място
Сфера
Младежите от "Ротаракт" дариха събрани в кампания храни на храм в Добрич
На преден план
В Казанлък започнаха ритуалите по розобер и розоварене
Контекст
Денят на Джебел събра в родопския град гости от страната и чужбина
Контекст
Полицията установи за ден 37 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол, и 13 - под въздействието на наркотици
Още новини
ГОРЕ
Интернет бисквитки    Поверителност / Лични даннни    Отговорност за съдържанието     Общностни правила   
Общи условия / Потребителско споразумение    Интелектуална собственост    Използване   
Информация за Родители и Деца    Контакт / Impressum    Бюлетин
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
NRD24 във Фейсбук NRD24 в X
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.